Hatay II

Akşam üzeri hava tam kararmaya başladığında Antakya’nın eski şehir merkezindeki otelimize ulaştık. İşte gerçek Antakya bu dedim kendi kendime. Arap ve Fransız esintileri olan Akdeniz mimarisi… Kaldığımız Liwan Otel de böyle bir mimarinin küçük, güzel bir örneği…

Antakya

Akşam üzeri hava tam kararmaya başladığında Antakya’nın eski şehir merkezindeki otelimize ulaştık. İşte gerçek Antakya bu dedim kendi kendime. Arap ve Fransız esintileri olan Akdeniz mimarisi… Kaldığımız Liwan Otel de böyle bir mimarinin küçük, güzel bir örneği…

Akşam yemeğini, yine sevgili dost Jozef’in önerisiyle Konak adlı bir restoranda yedik. Konak restoran eski şehrin dar ve ara sokaklarının birinde son derece güzel restore edilmiş geniş bahçeli tipik bir Antakya konağı. Tek tek anlatılamayacak kadar güzel mezelerden sonra ana yemeğe yer kalmadı. Gün böylece harika bir şekilde sonlandı. Jozef ile sabah kahvaltıda buluştuk. Şehrin çok kuşaktan yerlisi olan aynı zamanda da mimar ve sanat tarihçisi olan Jozef ile şehri yürüyerek gezmek pek keyifli olacaktı kuşkusuz. Ben dâhil grubumuzun neredeyse tamamı profesyonel turist rehberi olmasına ve Antakya’ya defalarca gelmemize rağmen Jozef bize hiç bilmediğimiz bir Antakya’yı tanıttı. Antakya Ortodoks kilisesi eski başkanı olmasının yanında sevimli kişiliği her kapıyı rahatlıkla açması sağlıyordu. Hiçbirimizin daha önce giremediği Antakya Havrasına haham hasta olmasına rağmen ondan anahtarı alarak bizi içeri soktu.

Şehrin irili ufaklı tüm sokaklarını ve önemli binalarını tek tek gezdik. Yine daha önce hiç giremediğim Antakya Ortodoks kilisesinin kapıları Jozef sayesinde ardına kadar açıldı. Antakya birçok ilke tanıklık etmiş Anadolu’nun en önemli en eski şehirlerinin başında gelir. Örneğin Habibi Neccar Camii, Anadolu’da yapılmış en eski cami olarak geçer. Aynı yerde bir Mitra Tapınağı bulunduğu ve Habibi Neccar ile İsa’nın iki havarisi Aziz Pavlus ve Aziz Yuhanna’nın öldürülerek gömüldüğü bu yer kutsal kabul edilir. 7. yy’da Halife Ömer’in komutanlarından Ebu Ubeyde Bin Cerrah şehri fethettiğinde burada Anadolu’nun ilk camiini inşa eder. Daha sonraları yıkılan cami en son Osmanlılar tarafından yenilenir.

Katolik kilisesi belki de bölgenin en misafirperver kilisesidir. Yıllar önce dini gruplarla çok ziyaret ederdik. Rahip Dominik her seferinde son derece dostane karşılardı. Oradaki görevlilerden birinin kızına yıllar önce doğum gününde hediye getirmiştim İstanbul’dan. Annesi beni hatırladı. Kız da koca kız olmuş üniversiteye başlayacak. Bu gezimizin belki de en keyifl i bölümlerinden biri Antakya’nın meşhur Uzun Çarşı’sını gezmek oldu. Bin bir çeşit baharatların, leziz meyvelerin, peynirlerin, endemik zeytinlerin yanı sıra kuyumcuları, tatlıcıları, kasapları ve lokantalarıyla bütün gün sıkılmadan vakit geçirilebilecek bir pazar. O çarşıda mutlaka Sini kebabı yenmeli.

Aziz Pierre mağarası Antakya’yı gezmeye gelen herkesin uğradığı dinsel anlamda önemli bir yer. Müze yenilenmiş, düzenlenmiş. Aziz Pierre nedeniyle Hristiyan ismi ilk defa Antakya’da kullanılmış. Son müze olarak da Hatay Arkeoloji Müzesi’ni gezdik. Yeni müze bina olarak çok gösterişli ve güzel olmuş. Ancak Hatay Mozaik Müzesi’nden çok az sayıda mozaik getirildiği için hepimiz için gerçek bir hayal kırıklığı oldu.

Akşam üzeri Defne ilçesine gittik. Jozef’in tanıdığı benzersiz eserleri olan bir heykeltıraşın atölyesini ve hediyelik eşya olarak antik sikke basan başka bir atölyeyi gezdik. Antakya, özellikle Samandağ ve Harbiye ipek böcekçiliği merkezleri olarak biliniyor. Ancak ipekçilere vakit kalmadı. Son olarak bir Alevi Dergâhını gezdikten sonra Defne’de küçük bir köyde yanından dere akan, bütün ailenin çalıştığı bir lokantada enfes bir yemek yedik.

Geceyi otele yakın, İstanbul’u kıskandıracak güzellikte eğlenceli, mekânlarda taçlandırdık. Sabah olduğunda, tekrar görüşeceğimiz güne kadar özlem duyacağımız bu benzersiz şehirle vedalaşma zamanı gelmişti. Tekrar görüşünceye kadar diyerek buruk bir mutlulukla ayrıldık…

Yorum ya da sorularınız için: bilgi@bilgipesinde.com

Yorum yazabilmeniz için Üye olmanız gerekmektedir. Üye Girişi yapmak için tıklayınız.